تحلیل شخصیّت پردازى در منظومه سلامان و ابسال جامى
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
شخصیّتپردازى" از جمله مواردى است که در ساختار منظومه "سلامان و ابسال جامى" در خور توجّه و تأمّل است. "جامى" در سلامان و ابسال بر اساس روایت "حنین بن اسحاق" پارهاى از انواع شخصیّت را برگزیده و گفتار و کردار و پندارشان را به گونهاى که خود خواسته، به چالش کشیدهاست. "سلامان" شخصیّت اصلى داستان و "ابسال" و "شاه" و "حکیم"، به عنوان شخصیّتهاى فرعى، ساختار روایت را شکل مىدهند و ویژگىهاى انسانى، اخلاقى، اجتماعى، الهى، قهرمانى و دیگر اوصاف خود را بهصورت بارزى به نمایش مىگذارند و خصلتهاى روانى و فکرى منحصربهفرد خود را در برابر حوادث بروز مىدهند. در این مقاله بر آنیم تا جوانب مختلف "شخصیّتپردازى" را در منظومه "سلامان و ابسال جامى" را تحلیل و تفسیر کنیم. بدین ترتیب که از یک سو با تجزیه و تحلیل هر یک از شخصیّتهاى روایت "جامى" بهطور عمده، نوع، وظیفه و سرانجامِ آنها را به تصویر مىکشیم و از سویى دیگر رابطه دیگر عناصر داستان از جمله: گفتگو، کنش، زمان، مکان، صحنه و... را در ارتباط با شخصیّتها نمایان مىسازیم.
منابع مشابه
فرامتنهای سلامان و ابسال
سلامان و ابسال، داستانی رمزی و تمثیلی است که در تمدن یونانی ریشه دارد؛ اما در فضای فرهنگ ایرانی پرورده شده است. وجود روایات متعدد از این داستان در پیشینۀ ادبی ایران، بیانگر اهمیت آن در میان اندیشمندان ایرانی است. قابلیتهای بالقوۀ این اثر رمزی در ایجاد مضامین عمیق، دستمایۀ شاعران و نویسندگان بسیاری قرار گرفته است؛ پدیدآورندگانی که برای برآوردن انتظارات مخاطبان، در سدههای پیوسته این اثر را باز...
متن کاملتمثیل در سلامان و ابسال جامی
تمثیل یکی از مهمترین انواع ادبی است که جایگاه والایی را در ادبیات فارسی به خود اختصاص داده است، با بررسی تمثیلات هر قوم میتوان از طرز زندگی اجتماعی و میزان تمدن و تربیت آن جامعه آگاه شد. تمثیل از یکسو وابسته به انگیزههای گوینده و از سوی دیگر، وابسته به مقدار دانش، هدفمندی و آگاهی شنونده یا گیرنده است. تمثیل میکوشد بخشی از آگاهی را ملموس کند و برای توضیح و تبیین معنی به کار میرود و در خدمت...
متن کاملنقد و تحلیل مثنوی سلامان و ابسال جامی
چکیده یکی از شاعران بزرگ قرن نهم هجری و ملقّب به خاتم¬الشّعرا، که علی رغم بروز مشکلات فراوان در زندگی و سفرهای فراوان، از هیچ کوششی برای کسب علم، حکمت و عرفان فرو گذار نکرد و آثار نظم و نثر فراوانی از خود به یادگار گذاشت، عبدالرّحمن جامی (898-817 هـ . ق) است. آشنایی این شاعر بزرگ با عرفان و عشق و منظومه¬های بزرگانی چون نظامی او را بر آن داشته تا به داستان سرایی منظوم روی آورد و مثنوی بزرگ هفت اور...
15 صفحه اولمقایسة منظومههای عاشقانۀ «رابعه و بکتاش» عطار و «سلامان و ابسال» جامی
منظومة تمثیلی «رابعه و بکتاش» از الهینامة عطار نیشابوری، با درونمایة عرفانی در 421 بیت با مضامین عشق عذری سروده شدهاست. رابعه با اینکه شاهزاده است، عاشق بکتاش (غلام برادرش حارث) میشود. منظومة «سلامان و ابسال» نیز در 10860 بیت از هفتاورنگ جامی، داستان تمثیلی شرح دلدادگی ابسال (دایه) به سلامان است. در هر دو داستان، دختران شروعکنندة عشقاند. «رابعه» عاشق «بکتاش» و «ابسال» عاشق «سلامان» و ع...
متن کاملشیوه هاى شخصیت پردازى در رمان کلیدر
عنصر شخصیت در روایت داستان، مهمترین عامل طرح داستان است. داستان به وقایع مربوط به زندگى مردم مىپردازد، بنابراین رماننویس بسته به نوع رمانى که مى نویسد شخصیتهاى داستانى خود را خلق مى کند. محمود دولت آبادى از بزرگترین نویسندگان رئالیست ایراندر رمان ده جلدى خود "کلیدر" به آفرینش بیش از صد و بیست شخصیت زن و مرد و کودک مىپردازد. تعدّد شخصیتها در این رمان، آن را به بهترین منبع براى بررسى انواع...
متن کاملشخصیت پردازى در حکایت هاى مرزبان نامه
پژوهش حاضر، حکایت هاى مرزباننامه را با توجّه به عنصر شخصیتپردازى در متون روایى، مطابق آراءِ روایتشناسان بررسى مىکند. هدف این پژوهش آن است تا نشان دهد در شخصیتپردازى متون روایى از چه عناصر و ابزارهایى استفاده مىشود؟ آیا مىتوان شیوههاى شخصیتپردازى وراوینى را با آراءِ روایتشناسان معاصر مطابقت داد؟ در پیکره اصلى مقاله، به چیستى شخصیت و شخصیتپردازى، اهمّیّت آن در متون داستانى اشاره مىشود. در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 8
صفحات 183- 206
تاریخ انتشار 2012-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023